torsdag 29. oktober 2009

FAQ: Hvor mye er det å hente på kalibrering?

Dette er et spørsmål jeg får ofte, og jeg skal prøve å svare på det litt i detalj.


Film og TV industrien har en standard de følger for å sikre at alle som jobber med filmen og TV sendingene jobber ut fra samme "mal". Dermed reduseres antall mulige feilkilder, og endringer som blir gjort forholder seg til denne standarden som en grunnpilar.


For meg som film og bilde entusiast vil jeg også se dette bildet. Jeg vil også ha færrest mulig feilkilder. 
Uten å gå gjennom en serie med testbilder og måling av skjermen, vites det rett og slett ikke om skjermen viser bildet i henhold til disse standardene.


Så hvis riktig bildegjengivelse er noe som du verdsetter, så er det mye å hente i form av at skjermen etter kalibrering yter så nærme film og TV standardene som mulig, og du vet at det bildet du ser er det riktige bildet.


Hvor mye utslag en kalibrering får i forhold til fabrikkinnstillingene varierer fra skjerm til skjerm, men av erfaring så vet jeg at 9 av 10 skjermer ikke har en fabrikkinnstilling som gir den rette fargetemperaturen, eller den rette sort- og hvitbalansen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar