torsdag 12. november 2009

Hva? For mye kontrast?


Testet siste generasjon LED LCD monster fra Philips sammen med Geir Amundsen (Aftenposten) denne uken. 46PFL9704H er en 46" LCD TV med bakLED. Den oppgitte kontrasten er sagt å være hele 5 millioner til en. Lysstyrken på 500 cd/m2 er mildt sagt overveldende.

Skjermen ga oss et dilemma vi ikke tidligere har hatt med konsument skjermer. Nesten uansett hvor mye kontrasten ble pushet oppover så brant ikke bildet ut i hvit. Og de individuelt styrte LED klusterne ga et formidabelt sortnivå som overgår Pioneers Kuro sort.


Hva er så problemet? Det menneskelige øyet. Nærmere bestemt vår evne til kontrast observasjon. Øyet er komplekst og har, hvis det for nok tid på seg (30min), en observasjonsevne på opp mot 10 millioner til en. MEN dette er over tid, der iris og kjemiske prosesser i øyet får tid på seg til å justere seg.

I "øyeblikket" ligger kontrastobservasjonsevnen et sted mellom 400:1 og 800:1. Det betyr at dersom øyet får mere enn dette, vil øyet selv korrigere med lysåpning (som et kamera).

Det ble et problem for oss da vi evaluerte Philips skjermen. Den hadde så høy kontrast (og nei, jeg sier ikke at vi målte 5 millioner til en), at det tidvis både ble vanskelig og ubehagelig å se på.

Det fine med såpass mye lys er selvfølgelig at du vil kunne få et utmerket bilde også i et lyst rom.

Så hva er grensen for kontrast? Her har jeg lite faglitteratur å støtte meg på, og problemstillingen var ny for meg. Vanligvis søker vi å få så mye kontrast ut av skjermen som mulig uten at det brenner ut i hvit eller går utover fargekonformiteten. Om noen har noen gode data på dette setter jeg stor pris på en kommentar.

:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar